Gościem Radia Plus w minioną niedzielę 29 marca był Mikołaj Markiewicz z Fundacji Komeńskiego, psycholog kliniczny, specjalista w zakresie treningu widzenia, który opowiadał o zależności problemów widzenia z trudnościami w nauce i metodach dbania o wzrok w erze druku i komputeryzacji.
Często zdarza się, że problemy z nauką u dziecka wynikają z wady wzroku lub trudności ze skupieniem wzroku w bliży. Dzieci mają przemęczony wzrok, nie radzą sobie z dłuższą pracą na tekście. Reagują w różny sposób, spada im motywacja do pracy, wycofują się, tracą ciekawość, stają się agresywne. Szkoła przestaje być miejscem, w którym chcą przebywać.
W jaki sposób pomagać dzieciom rozluźniać oczy, ćwiczyć wzrok? Dać oczom odpocząć. Podstawową techniką pracy ze wzrokiem, która pomaga wzrokowi odpocząć jest mruganie, zamykanie oczu. Wzrok relaksuje się dzięki temu, każda przerwa dla oczu wpływa korzystnie. Można zauważyć, że dziecko, które skupia wzrok na tekście, rysunku, mruga nawet 2-3 razy rzadziej. Nauczyciele powinni zachęcać dzieci, by podczas lekcji od czasu do czasu popatrzyły w okno. Nasze miejscce pracy, zarówno dorosłych jak i dzieci, powinno być tak urządzone, by dawało możliwość spoglądania w dal. Ogrmne zanczenie będzie miał również zwiększony czas aktywnosci na świeżym powietrzu.