Pragniemy, żeby każde miejsce, w którym przebywają dzieci, było dobre dla ich rozwoju. Program “Jakość od początku” określa, jak rozumiemy wysoką jakość opieki i edukacji małych dzieci.
Szczegółowo opracowaliśmy standardy jakości w sprawowaniu opieki tak, by wszyscy pracujący zawodowo z dziećmi mogli oprzeć się na konkretnych wskaźnikach. W opracowaniu “Jakość od początku” tłumaczymy, czym są i jak je rozwijać:
W placówce
- W placówce są opracowane na piśmie fundamentalne zasady jej funkcjonowania
- W placówce są spisane praktyczne przykłady sytuacji respektowania wyszczególnionych praw dziecka
Przez kadrę
- Zasady pracy kadry umożliwiają wysoką jakość pracy z dziećmi
- Podstawą opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych działań kadry są bliskie relacje z dziećmi
- Kadra wspiera wszechstronny rozwój dzieci
- Kadra dba o współpracę z innymi osobami dorosłymi dla dobra dzieci
Poprzez pracę pedagogiczną
- Założenia pracy pedagogicznej odnoszą się do wszystkich obszarów rozwoju dzieci
- Założenia pracy pedagogicznej określają warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci
W codziennych sytuacjach
- Codzienne powitania i pożegnania dziecka odbywają się w zgodzie z jego indywidualnymi potrzebami
- Dzieci mają zapewnione warunki do różnych form odpoczynku, zgodnych z ich aktualnymi potrzebami
- Czynności higieniczne odbywają się z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci
- Udział dzieci w porządkowaniu jest traktowany jako okazja do ich rozwoju
W zakresie żywienia
- Żywienie niemowląt jest oparte na Zasadach żywienia zdrowych niemowląt i Schemacie żywienia dzieci w 1. roku życia
- Żywienie dzieci w wieku 1–3 lata jest oparte na aktualnych Normach Żywienia Człowieka
- Potrzeby dzieci wyznaczają sposób organizacji posiłku
- Kadra ściśle współpracuje z rodzicami w sprawach związanych z żywieniem dzieci
Celem programu jest poprawa jakości żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów w całej Polsce. Chcemy, żeby każda gmina, która zgodnie z tzw. “ustawą żłobkową” nadzoruje wczesnodziecięce placówki opieki i edukacji wiedziała, jak to robić i dostała narzędzia wspierania jakości tych placówek.
Z pomocą programu “Jakość od początku” każda instytucja opieki i edukacji małych dzieci może także samodzielnie przeprowadzić autoewaluację jakości na wszystkich płaszczyznach.