Publikacja jest rezultatem prowadzonych badań w ramach projektu Analiza podstawy programowej dla przedszkoli. Z przeprowadzonych pilotażowych badań wyłania się dość niejednoznaczny obraz podejścia nauczycielek i nauczycieli przedszkola do podstawy programowej i programów wychowania przedszkolnego. Z jednej strony badane osoby twierdzą, że o jakości edukacji przedszkolnej decyduje odpowiadanie na potrzeby rozwojowe dzieci i włączanie ich w proces decyzyjny, ale z drugiej strony nie angażują dzieci w planowanie działań, na przykład poprzez dowiadywanie się w innej formie niż obserwacja, co chciałyby robić. Projekt realizowany był pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka.
Lista raportów/analiz
- O edukacji od początku – publikacja podsumowująca seminaria
- Dzienny opiekun. Standardy jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3
- Edukacja małych dzieci- standardy, bariery, szanse. Raport
- Edukacja przedszkolna: pytanie o demokrację
- Grupy Zabawowe – raport z badań
- Klub dziecięcy. Standardy jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3.
- Małe dziecko w Polsce. Raport (2006)
- Międzypokoleniowa podróż przez Europę – raport podsumowujący badania w działaniu
- TOY w Działaniu – publikacja podsumowująca Projekty Pilotażowe w Europie
- Żłobek. Standardy jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3