W Polsce, ale i w całej Europie, więzi międzypokoleniowe rozluźniają się, dzieci mają coraz mniej kontaktu z dziadkami i babciami. Osoby starsze, będąc na emeryturze często czują się samotne, niepotrzebne. I dzieci i seniorzy mają w sobie niezwykły potencjał, są kopalnią wiedzy i umiejętności, brakuje im tylko przestrzeni do wspólnego spędzania czasu i wzajemnego uczenia się.
Obszar terytorialny
Swoimi działaniami projekt objął 7 państw – Polskę, Holandię, Hiszpanię, Włochy, Portugalię, Słowenię oraz Irlandię.
W Polsce współpracowaliśmy z gminami wiejskimi: Cekcyn, Głuchów i Rawa Mazowiecka
Partnerzy
International Child Development Initiatives – http://icdi.nl/
Dublin Institute of Technology – http://www.dit.ie/
Educational Research Institute – http://www.pei.si/
Lunaria – http://www.lunaria.org/
Municipality of Lleida – http://www.paeria.cat/cat/
University of Lleida, GESEC – http://www.geosoc.udl.es/
University of Aveiro – https://www.ua.pt/
Retesalute – http://www.retesalute.net/
Czas realizacji
Listopad 2012 – grudzień 2014
Cel
Głównym celem projektu TOY było zjednoczenie dzieci i seniorów w działaniach międzypokoleniowych, pogłębienie więzi społecznych oraz zwalczanie stereotypów, a także stworzenie kontekstu dla uczenia się międzypokoleniowego.
Odbiorcy
Głównymi odbiorcami projektu były dzieci do lat 9, seniorki i seniorzy oraz osoby wspierające proces międzypokoleniowego uczenia się.
Działania
– Przeprowadziliśmy badania dotyczące znaczenia uczenia się i praktyk międzypokoleniowych, w których uczestniczą małe dzieci (0-8 lat) i osoby starsze – zachęcamy do zapoznania się z raportem podsumowującym badania.
– Przeprowadziliśmy badania w działaniu – analizy pozytywnych przykładów zaangażowania seniorów w uczenie się międzypokoleniowe i rodzinne (tzw. positive deviance action research) – pod tym linkiem można zapoznać się z raportem podsumowującym badania w działaniu przeprowadzone w Irlandii, Portugalii, Słowenii, Hiszpanii, Holandii, Polsce i we Włoszech, a szczegółowe informacje dotyczące polskich doświadczeń dostępne są na tej stronie (wersja anglojęzyczna).
– Zebraliśmy przykłady dobrych praktyk dotyczących uczenia się międzypokoleniowego w sześciu obszarach: przyroda, zabawa, opowiadanie historii, gotowanie, sztuka i rękodzieło, nowe technologie.
– Opracowaliśmy moduły szkoleniowe i przygotowaliśmy seniorów aktywnych w swoich społecznościach do prowadzenia działań o charakterze między pokoleniowym z udziałem małych dzieci – podręcznik warsztatów TOY (wersja anglojęzyczna).
– Zrealizowaliśmy pilotażowe działania w wymienionych wyżej sześciu obszarach w trzech gminach w Polsce – Rawa Mazowiecka, Głuchów i Cekcyn – publikacja podsumowująca projekty pilotażowe w Europie.
– Zorganizowaliśmy warsztaty i seminaria upowszechniające wyniki badań oraz dobre praktyki zrealizowane w ramach projektu.
Efekty
– Anglojęzyczna strona projektu – http://www.toyproject.net/
– W projektach pilotażowych w trzech gminach w Polsce uczestniczyły 252 osoby, w tym 31 seniorek, 1 senior oraz 220 dzieci w wieku od 3 do 9 lat.
– W sumie w 5 krajach odbyło się 13 projektów pilotażowych, w których uczestniczyły 752 osoby: 589 dzieci w wieku 3-9 lat (339 dziewczynek, 234 chłopców) oraz 163 seniorów powyżej 55 lat (132 seniorki, 31 seniorów).
– Publikacje:
Podręcznik warsztatów TOY (wersja anglojęzyczna)
Publikacja podsumowująca projekty pilotażowe w Europie
Cytaty uczestniczek/ów projektów pilotażowych:
„Dowiedziałem się jak naprawić mój rower. Teraz nauczę mojego tatę!” Davide, 8 lat
„Seniorzy mogli pokazać swoje mocne strony i dało im to dużo radości.” Agnieszka, lokalna koordynatorka
„Ja potrzebowałam dzieci a dzieci potrzebowały mnie.” Rozalia, 66 lat
Sponsor
Projekt realizowany był dzięki wsparciu finansowemu Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.
Kontakt
Anna Klepinowska
aklepinowska[at]frd.org.pl