W projekcie uczestniczyło 21 gmin wiejskich i wiejsko-miejskich z 10 województw: podlaskie – Augustów, Szypliszki; warmińsko-mazurskie – Barciany, Kętrzyn, Lubawa; mazowieckie – Grudusk, Mochowo, Przasnysz; łódzkie – Burzenin, Rawa Mazowiecka, Głuchów; lubelskie – Gorzków, Stoczek Łukowski, lubuskie – Dobiegniew, Kłodawa; kujawsko-pomorskie – Gniewkowo, Inowrocław; wielkopolskie – Skoki; małopolskie – Klucze, dolnośląskie – Strzelin, Wiązów.
Czas trwania:
czerwiec 2011 – luty 2013
Cel i główne działania
Cel:
– Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich poprzez rozwijanie ich umiejętności krytycznego myślenia, ciekawości poznawczej oraz umiejętności współpracy w grupie.
Działania
– Szkolenia dla nauczycielek przedszkolnych i klas I-II z zakresu kształtowania umiejętności obserwacji, dokumentowania rozwoju dzieci oraz metody projektów badawczych.
– Projekty badawcze
Każda uczestniczka szkoleń przeprowadziła co najmniej dwa projekty badawcze z dziećmi. Razem z dziećmi gromadziła dokumentację projektu w postaci rysunków, zdjęć, filmów, która była prezentowana rodzicom i społeczności lokalnej.
– Promocja projektów badawczych
Odbiorcy
– Dzieci w wieku 3-10 lat
– Nauczycielki przedszkolne i klas I-IV, instruktorki świetlic i bibliotekarki
– Rodzice i przedstawiciele społeczności lokalnych
Efekty
– Przygotowaliśmy 146 nauczycielek do prowadzenia projektów badawczych z dziećmi w wieku 3-10 lat.
– Wyposażyliśmy 98 placówek edukacyjnych w kuferki badacza pomagające w prowadzeniu projektów badawczych.
– Powstały 92 projekty badawcze, w których uczestniczyło ponad 3000 dzieci.
– Przygotowaliśmy i wydaliśmy 6 zeszytów metodycznych dla osób pracujących z dziećmi metodą projektów badawczych: „Projekty badawcze z najmłodszymi dziećmi”, „Projekty badawcze z dziećmi w wieku przedszkolnym”, „Projekty badawcze w edukacji wczesnoszkolnej”, „Udział rodziców w projektach badawczych”, „Dokumentowanie projektów badawczych”, Projekty badawcze – realizacja podstawy programowej w przedszkolu”.
– Stworzyliśmy portal http://www.mali-odkrywcy.org/ zawierającego informacje o pracy metodą projektów badawczych oraz przykłady zrealizowanych projektów.
– Wyprodukowaliśmy film promocyjno-edukacyjny „Mali Odkrywcy” http://www.mali-odkrywcy.org/
– Zorganizowaliśmy konkurs na najlepszy Projekt Badawczy.
– Efekty programu Mali Odkrywcy przedstawiliśmy w marcu 2013 r. podczas Debaty w Pałacu Prezydenckim „Mały Polak w przedszkolu i żłobku. Dostępność opieki – jakość edukacji”, którą współorganizowaliśmy z Kancelarią Prezydenta RP. Wykład wprowadzający wygłosiła zaproszona przez nas prof. Teresa Vasconcelos – międzynarodowa ekspertka w zakresie wczesnodziecięcej edukacji. Przygotowaliśmy także wystawę poświeconą projektom badawczym, którą obejrzała Pierwsza Dama oraz uczestnicy debaty. http://mali-odkrywcy.org/90;25_wystawa_prezentujaca_metode_projektow_badawczych_w_palacu_prezydenckim
Łącznie w dwóch edycjach Małych Odkrywcy projekcie uczestniczyło blisko 3000 osób.
Wypowiedzi nauczycielek realizujących projekty badawcze z dziećmi:
„Pomimo wielu obaw dzieci zaskoczyły mnie swoimi ciekawymi i nietypowymi pytaniami oraz chęcią zbadania odpowiedzi. Byłam bardzo szczęśliwa gdy dzieci z wielką ochotą i przejęciem opowiadały sobie co widzą pod mikroskopem i wołały siebie nawzajem aby z innymi podzielić się tym widokiem.” Katarzyna Misior
„Po każdym projekcie dzieci wcielają się w rolę eksperta i opowiadają swoim rodzicom, co było danego dnia w przedszkolu. Widać jak poziom wiedzy zwiększa się a aktywność badawcza dzieci rośnie.” Renata Licznerska
Patronat
Sponsor
Siemens sp. z o.o.
Kontakt
Dominik Kmita
dkmita[at]frd.org.pl