Głównym zadaniem projektu „Będę kim zechcę” było dostarczenie dorosłym innowacyjnych narzędzi edukacyjnych pozwalających na wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości, rozpoznawania własnych predyspozycji, potrzeb i zainteresowań oraz akceptacji dla różnorodnych postaw i wyborów.
Czas trwania:
kwiecień 2013 – marzec 2014
Obszar terytorialny:
- województwo warmińsko-mazurskie – Łankiejmy, Rożental
- województwo wielkopolskie – Sędziny
- województwo mazowieckie – Warszawa, Bogate
- województwo lubelskie – Kisielsk
- województwo małopolskie – Kraków
Cel i zakres działania:
Długofalowym celem projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez przełamywanie stereotypów dotyczących społecznych ról chłopców i dziewczynek, kształtowanie u dzieci postaw otwartości i szacunku dla różnorodności oraz zachęcanie dzieci do podejmowania wyborów zgodnych z ich zainteresowaniami i potrzebami.
Odbiorcy:
9 nauczycielek wychowania przedszkolnego oraz 4 mentorów/mentorek Fundacji Rozwoju Dzieci (psycholożki /psycholodzy, trenerki/trenerzy)
Efekty (liczby, statystyki, wypowiedzi, raporty/publikacje):
– Opracowaliśmy nową metodę wprowadzania i testowania innowacyjnych praktyk pedagogicznych poprzez stworzenie interdyscyplinarnego zespołu (ekspertki i nauczycielki), który systematycznie spotykał się i pracował nad określonym problemem (edukacja do równości).
– Opracowaliśmy cztery moduły warsztatowe do pracy z nauczycielkami oraz przeprowadziliśmy 64 godziny warsztatów dla nauczycielek.
– Ponad 70. dzieci uczestniczyło w cyklu zajęć pilotażowych.
– 70 osób wzięło udział w seminarium podsumowującym projekt.
– Opracowaliśmy Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkoluzawierający część teoretyczną, praktyczne wskazówki oraz 15 przykładowych scenariuszy do realizacji z dziećmi.
Wpływ projektu na osoby pracujące z dziećmi:
- rozwinięcie umiejętności obserwacji zachowań dzieci w sytuacjach społecznych odwołujących się do ról płciowych,
- wykształcenie refleksji na temat przyczyn określonych zachowań dzieci (np. dostępność określonego rodzaju zabawek dedykowanych tylko dziewczętom lub tylko chłopcom, otrzymywanie informacji zwrotnych dotyczących ról społecznych pełnionych przez kobiety i mężczyzn od dorosłych i innych dzieci),
- wykształcenie umiejętności prowadzenia rozmowy z dziećmi na temat ról społecznych oraz ich emocji związanych ze spełnianiem oczekiwań z nimi związanych.
- wykształcenie umiejętności analizy materiałów edukacyjnych pod kątem prezentowanych w nich ról płciowych.
Wpływ projektu na dzieci:
- zwiększenie świadomości w zakresie możliwości wyboru różnych dróg życiowych i pełnienia ról społecznych niezależnie od istniejących stereotypów,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- wzmocnienie samodzielności i autonomii dzieci przy wyrażaniu własnych potrzeb i marzeń,
- rozwijanie szacunku dla różnorodności.
Sponsor/ Partnerzy:
Fundacja Kolorowy Uśmiech