Pani Marta Ciszyńska z Przedszkola Miejskiego nr 3 przesłała nam relację z przeprowadzonych zajęć w ramach projektu “Mały Kolberg w Olsztynie.
“Wiek przedszkolny to właściwy okres na zapoznawanie dzieci ze światem oraz regionem, w którym żyją, kształtowanie postaw patriotycznych oraz poczucia współodpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe. Dzięki realizacji programu dzieci z naszego przedszkola miały możliwość poznania pieśni, tańców oraz tradycji ludowych związanych z naszym regionem i miastem. Jedną z form realizacji programu było spotkanie z twórcą ludowym w naszej placówce. Artysta zaprezentował dzieciom dorobek swojej twórczości- malarstwo, rzeźba oraz poprowadził warsztaty, poruszające historię naszego miasta i regionu.
1.Uczenie się w działaniach międzypokoleniowych łączących osoby starsze i małe dzieci
Rola osób starszych, jako pośredników wiedzy, tradycji i umiejętności jest kluczowa w uczącej się społeczności. Dzięki seniorom dzieci zyskują dostęp do historii i dziedzictwa kulturowego, poczucia tożsamości i nowej perspektywy. Przykłady dotyczą działań, w ramach, których osoby starsze tworzą dokumentację lokalnej historii i legend, po to, aby przekazać je dzieciom, dzieląc z nimi doświadczenie zabawy i życia w danej społeczności dawniej i obecnie.
2.Kim jestem, gdzie mieszkam, skąd pochodzę?- Przybliżanie dzieciom regionu, w którym żyją, tradycji oraz historii miejsca swego zamieszkania (baśnie, legendy, tańce, stroje ludowe, przyśpiewki, wyliczanki)
3.”Cuda – Wianki”- warmiński folklor dla dzieci i nie tylko. Warsztaty poprowadziła członkini zespołu „Warmia”. Dzieci uczyły się tańców i zabaw ludowych np. „Poleczka”, „Pofajdok”, „Zajączek”, „Lisek”, „Stryjenka”, „Żabka”, jak również piosenki mazurskiej „Wyleciał gawron”.
Mimo, że program formalnie się już zakończył, kultywowanie regionalnej tradycji trwać będzie cały czas przy okazji świąt i uroczystości, które zawsze występują w tematyce przedszkolnej.
„Istotą edukacji regionalnej staje się powrót do domu,
do źródeł życia każdego człowieka,
do źródeł jego etyki i jego języka,
a więc do źródeł kultury domowej,
lokalnej i regionalnej”
Kossak- Gałówczewski”