W 5 szkołach podstawowych i 2 przedszkolach w Jastkowie w miejscowościach: Ługów, Moszenki, Tomaszowice, Płouszowice, Jastków, Snopków, Piotrawin dzieci przeprowadziły 42 projekty badawcze. Przykładowe tematy projektów: Piłka, Miód, Deska, Rośliny, Cukierki, Roszponka, Mąka, Rower, Kwiaty, Nowalijki, Straż pożarna, Balon, Owoce egzotyczne, Bańka mydlana, Burak, Chleb, Farba, Grzyby, Las, Makaron, Poczta, Ogórek. W sprawdzaniu hipotez uczniom pomogło ponad 40 lokalnych ekspertów, m. in.: pszczelarze, dietetyczki, piekarze, stolarz, sprzedawcy, rodzice, babcie, strażacy, klauni, pracownicy poczty, rolnicy.
O zaletach metody projektów badawczych mówią nauczycielki:
- Dzieci uczą się nowych sposobów zdobywania wiedzy. Jeden z chłopców powiedział mi: Tak dużo pracowaliśmy – cały dzień – nie wyjmowaliśmy ani jednej książki z plecaków a tak bardzo jesteśmy zmęczeni. Tego dnia cała klasa spędziła czas na realizacji II fazy projektu badawczego – robieniu modeli uli, rysowaniu planu pasieki i opisywaniu kolekcji wyrobów, które zawierają miód.
- Realizacja projektu wyzwoliła w dzieciach pomysłowość a także odwagę w podejmowaniu działań zmierzających do osiągnięcia celu. Satysfakcji i radości, którą obserwowałam podczas obserwacji chociażby podczas pracy z mikroskopem, nie da się z niczym porównać.
- Dzieci stały się odważniejsze i chętne do próbowania rzeczy, których nie znały. Stały się samodzielne i odpowiedzialne podczas wykonywania różnych zadań.
- Zadania projektowe sprzyjały współpracy, dzieci doświadczały pracy w zespołach, uczyły się dzielić role.
- Uczyły się weryfikowania hipotez – np. ponownie zasiały buraka, zgodnie z wiedzą jaką przekazał im ekspert.
- Uczniowie odważniej prezentują zdobyta wiedzę i swoje opinie przed większa publicznością.
Więcej informacji:
Sponsor projektu:
MoneyGram Foundation