W 5 szkołach podstawowych w wiejskiej gminie Jastków (woj. Lubelskie) nauczyciele i nauczycielki klas I-III rozpoczęli realizację projektów badawczych z uczniami w klasach I –III. Na przełomie lutego i marca 2017 r. przygotowaliśmy nauczycielki uczestniczyły do pracy z dziećmi metodą projektów badawczych. Otrzymały też Kuferki Badacza zawierające narzędzia niezbędne do realizacji badań przez dzieci.
O projekcie „Miód” prowadzonym przez dzieci mówi nauczycielka szkoły podstawowej w Snopkowie:
„Podczas szkolenia, żeby na sobie poczuć metodę projektów badawczych, musiałyśmy same przejść wszystkie fazy projektu. W mojej grupie wybrałyśmy temat miód. Ja akurat ze swoja klasą realizowałam temat tygodnia W ulu. To mnie zmotywowało, żeby zachęcić dzieci do zrobienia projektu badawczego wokół miodu.
Ważne było też, że ekspertów mieliśmy na miejscu. Rodzina jednego z uczniów – Łukaszka – hoduje pszczoły. Łukaszek sam zaproponował, żeby jego dziadkowie i mama zostali ekspertami. Byliśmy u nich w pasiece i zaplanowaliśmy wizytę mamy Łukasza w klasie. Niestety mam nie mogła przyjść w tym terminie więc Łukaszek zebrał pytania przygotowane przez dzieci i poprosił mamę o odpowiedzi. Mama przygotowała dla dzieci długi list.
Dla mnie inicjatywa Łukaszka była bardzo ważna. On w ogóle dzięki temu projektowi nabrał wiary w siebie! Wcześniej był trochę wycofany, małomówny a w trakcie realizacji projektu powiedział mi: Jestem najlepszym uczniem w tej szkole!
Co ciekawe dzieciaki w projekcie od razu poszły w stronę pszczół, zadawały zupełnie inne pytania niż my na szkoleniu. Ich pytania wychodziły też bardzo naturalnie. Widać, że były zainteresowane pszczołami. My – nauczycielki – jak robiłyśmy siatkę tematyczną, musiałyśmy się dłużej zastanowić co by nas interesowało. Dzieci wszystko interesowało i nie miały najmniejszego problemu z zadawaniem pytań.
Bardzo mnie cieszy, że udział w projekcie zaktywizował dzieci, które do tej pory nie były aktywne. Ważne jest dla mnie też to, że dzieci uczą się różnych nowych sposobów zdobywania wiedzy. Jeden z chłopców powiedział mi: Tak dużo pracowaliśmy – cały dzień – nie wyjmowaliśmy ani jednej książki z plecaków a tak bardzo jesteśmy zmęczeni. Tego dnia cała klasa spędziła czas na realizacji II fazy projektu badawczego – robieniu modeli uli, rysowaniu planu pasieki i opisywaniu kolekcji wyrobów, które zawierają miód.”
Więcej o programie Mali Badacze: https://www.frd.org.pl/programy/program-mali-badacze/