Od 6. maja żłobki i przedszkola MOGĄ być otwierane. Decyzja należy do organu prowadzącego – samorządu lub właściciela. Z jednej strony jest presja uzasadniona potrzebami społecznymi – zapewnienia rozwoju dzieciom i umożliwienia rodzicom świadczenia własnej pracy oraz ekonomicznymi – utrzymania na rynku placówek opiekuńczo-edukacyjnych dla małych dzieci i zapewnienia pracy…...
Kwarantanna z dziećmi – CZUŁOŚĆ
VII. Czułość Takie delikatne uczucie. Łatwo je zdmuchnąć mocnymi deklaracjami, łatwo zagadać, łatwo przeoczyć i uznać za niebyłe. Czułość to są małe gesty – pogłaskanie po ramieniu, wysłanie całusa, ciepły uśmiech. Czułość to bycie objętym małymi łapkami, to oczy dziecka utkwione w mamie. To spojrzenie taty,…...
Kwarantanna z dziećmi – REGUŁY
IV. Reguły No i znowu. Tydzień temu planowałam tematy tekstów. Ten miał być o potrzebie trwania w stałości i ustanowieniu nowych rytuałów pozwalających dzieciom znaleźć się w zmienionej rzeczywistości. Ale ta nasza rzeczywistość zmienia się stale – ona płynie jak rzeka. Uregulować rzekę, to straszny wysiłek…...
Kwarantanna z dziećmi – KONTAKT
III. Kontakt W ubiegłym tygodniu zupełnie inaczej myślałam o tym tekście. Wyobrażałam sobie, jak napiszę o porozumiewaniu się z dziećmi, o słuchaniu ich uważnym, o tematach, które poruszamy z dziećmi czy dorosłymi. Teraz po prawie trzech tygodniach samoizolacji z sympatią myślę wyłącznie o kontakcie elektrycznym –…...
Kwarantanna z dziećmi – BEZPIECZEŃSTWO
II. Bezpieczeństwo Mój wnuk na widok pudła z warzywami, które pojawiło w mieszkaniu: „Patrzcie! Mamy dużo jedzenia! Nie umarniemy!” W sedno bezpieczeństwa – nie umarniemy. Zabezpieczamy się. Przed głodem, brakiem papieru toaletowego, przed zachorowaniem. Zamykamy się, gromadzimy, sprawdzamy, myjemy. Chcemy mieć pewność, że niczego nie zaniedbaliśmy,…...
Kwarantanna z dziećmi – CZAS
I. Czas Po pierwsze dobrze jest poznać i zaprzyjaźnić się z czasem oraz traktować go z higieną, czyli troską. Nie okiełznywać, ani nie walczyć tylko zaobserwować, zrozumieć i zakolegować się z nim. Popatrzmy ile czasu zajmują nam różne czynności. Popróbujmy różnych sposobów organizacji. Czy robimy śniadania razem, celebrując wspólny czas,…...
Jak pomóc sobie i dzieciom w przyzwyczajeniu się do kwarantanny?
To paradoks, bo musimy teraz popracować nad tym jak żyć razem. Całe dnie i tygodnie we własnym gronie (żeby nie powiedzieć „sosie”). W nieograniczonym kontakcie wirtualnym, ale w fizycznej izolacji towarzyskiej. Z jednej strony wielki świat w chaosie zagrożeń, wideokonferencje i czaty, z drugiej – nasze cztery ściany, stale te…...
Standardy jakości opieki i edukacji dzieci do lat 3
Przypominamy o naszej stronie www.najmlodsi.org.pl stworzonej w efekcie blisko rocznej pracy ekspertów nad standardami jakości placówek dedykowanych dzieciom do lat 3. Strona powstała w ramach programu “Jakość od początku”. Zapraszamy do korzystania zarówno ze strony, jak i publikacji: Chcemy, żeby każde miejsce, w którym przebywają…...